Pages

Tuesday, January 25, 2011

“Bercinta sebelum berkahwin ini, boleh. Dengan syarat, jangan tanpa apa pandangan Islam. Ia adalah CINTA YANG SUSAH. Saya menyebutnya begitu kerana saya sendiri tidak tahu pasangan kekasih yang mana daripada kalangan sahabat Nabi sallallaahu ‘alayhi wa sallam yang ingin saya ambil sebagai contoh. Cinta di luar perkahwinan adalah seperti membela haiwan liar di luar kandang. Ia adalah cinta yang susah. Masakan tidak… ia adalah cinta yang tiada panduan al-Quran, tiada panduan al-Sunnah.


Apa yang ada hanyalah kebijaksanaan akal masing-masing untuk memanipulasi mana-mana nas al-Quran dan al-Sunnah, sebagaimana lagu “For The Rest Of My Life” dendangan Maher Zain, yang asalnya ditujukan oleh seorang suami kepada seorang isteri, diselewengkan sebagai hadiah Valentine seorang buayafriend kepada gelifriend saya menambah lagi.

original post by saifulislam.com

3 comments:

Anonymous said...

it's not always the case.. can you honestly tell me that your sister or brother or parents did not fall in love before getting married? in this modern world, you have to 'bercinta' first before getting married.. you dont want your husband, the one you hope to be forever with leaves you bcause he could not fall in love after getting married to you..

DrNurolSainuri said...

i din say its wrong though..
btw, falling in love & going on a date are 2 different things. dont get me wrong.

im sure we're both mukallaf & mumayiz.
if u trust urself in all conditions, do away~

Nadhirah said...

Islam tu sesuai untuk semua masa, tempat, keadaan, zaman. Tak kirala zaman tu moden atau kuno. Yang berubah ni, kita. Manusia.

Yes my parents did not fall in love before getting married & they're in love till now Alhamdulillah.

To know whether he/she is suitable for u, do Solat Istikharah. That's the purpose of that Solat being created by Allah.

 
Copyright (c) 2010 SUCCESFUL DOCTOR-TO-BE. Design by WPThemes Expert

Themes By Buy My Themes and Direct Line Insurance.